Birleşmiş Milletler Genel Kurulu 1987 yılında, uyuşturucu
kullanılmayan sağlıklı bir toplum hedefine ulaşmak, uyuşturucu ile mücadele
konusunda uluslararası alanda eylem ve işbirliğini güçlendirmek amacıyla 26
Haziran tarihini "Uluslararası Uyuşturucu Kullanımı ve Kaçakçılığı ile
Mücadele Günü" olarak kabul etmiştir. Bu amaca yönelik
farkındalık oluşturmak ve toplum bilincinin artırmak amacıyla dünyada olduğu
gibi ülkemizde de 26 Haziran tarihinde, çeşitli etkinlikler yapılmaktadır.
Yapılan etkinliklerde, sağlıklı yaşam davranışlarının önemi vurgulanmakta ve
uyuşturucu kullanımının zararlarına dikkat çekilmektedir.
Uyuşturucu kullanımı, toplumların hem bugününü hem de geleceğini
tehdit eden, maddi ve manevi pek çok kayba sebep olan önemli bir sorundur.
Uyuşturucu kullanımına bağlı zararlar, sadece kullanıcı ile sınırlı, sağlık
zararlarından ibaret değildir. Sağlık zararlarının yanı sıra çoğu zaman kişinin
ailesine, içinde bulunduğu çevreye ve toplumun tamamına yansıyan sosyal,
hukuki, ekonomik zararları da beraberinde getirmektedir.
Dünyada olduğu gibi ülkemizde de önlenebilir ve öncelikli halk
sağlığı sorunlarından biri olan uyuşturucu ile mücadele çalışmaları, ülkemizde
en üst düzeyde kararlılıkla ve multidisipliner bir yaklaşımla
sürdürülmektedir.
Multisektörel çalışma ile 2014 yılında hazırlıkları
başlanan “2015 Uyuşturucuyla Mücadele Acil Eylem Planı ve Uyuşturucu
ile Mücadele Ulusal Strateji Belgesi” yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Acil Eylem Planından, devam edecek faaliyetlere güncel
ihtiyaçlar doğrultusunda yeni strateji ve faaliyetlerin de eklenmesi ile
oluşturulan 2016-2018 yıllarını kapsayan Uyuşturucu İle Mücadele Ulusal Eylem Planı 16 Nisan
2016 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Kurumlar arası iş birliği neticesinde hazırlanan eylem
planlarımızda başta çocuklar ve gençler olmak üzere toplumun uyuşturucudan
korunmasına yönelik önlemler adeta seferberlik anlayışı ile hızla hayata
geçirildi. 2014 yılından itibaren uyuşturucu ile mücadele alanında yürütülen
çalışmalar aşağıda özetlenerek sunulmaktadır.
Arzla Mücadele Alanında;
- Arzla mücadele eden kurumların organizasyon ve personel
yapısı güçlendirilerek bilgi ve teknik cihaz kapasiteleri artırıldı.
- Kolluk kuvvetleri tarafından yasa dışı ekim ve
narkoterörle mücadeleye yönelik yapılan operasyonlar artırıldı.
- Bugün itibarıyla 50 ilde faaliyet gösteren
Narkotimlerin kurulmasıyla uyuşturucuyla sokak bazlı mücadele
güçlendirildi.
- Uyuşturucunun ülkemize girişinin önlenmesine yönelik
olarak kara, hava, deniz gümrük kapılarımız ve sınırlarımızın teknik
donanım ve insan gücü kapasitesi güçlendirildi.
- Uyuşturucu kullanım ve satış alanı olarak da
kullanılabilen metruk binaların yıkım, restorasyon gibi tedbirlerle
kontrol altına alınması sağlandı.
- Yapılan mevzuat düzenlemeleriyle; uyuşturucu ile ilgili
suçlarda uygulanan cezai müeyyideler artırıldı. Bir kişi hakkında
defalarca tedavi ve denetimli serbestlik kararı verilmesi engellenerek
sadece bir defayla sınırlandırılması sağlandı. 5 yıl içerisinde kullandığı
tespit edilenlere yönelik 2 yıldan 5 yıla kadar hapis cezası getirildi.
- Uyuşturucu kullanan bağımlıları tedaviye teşvik etmek
ve hasta hekim arasındaki güven ilişkisini muhafaza etmek amacıyla
uyuşturucu bağımlılarının tedavi olmak üzere sağlık kuruluşlarına müracaat
etmeleri halinde sağlık mesleği mensuplarının bu kullanıcıları ihbar
yükümlülüğü kaldırıldı.
Taleple Mücadele Alanında;
- Uyuşturucu ile mücadele çalışmalarında görev yapan tüm
kurumlar, bu alanda çalışan personellerinin sayı ve teknik kapasitesini
artırmaya yönelik çalışmalar yürüttü.
- Uyuşturucudan korunmanın en etkili yolu olan önleme
çalışmaları güçlendirildi ve eğitim kurumlarına yönelik tedbirler
artırıldı. Her yaş grubuna özel modüllerden oluşan Türkiye Bağımlılıkla
Mücadele Eğitim Programı (TBM) hayata geçirildi.TBM kapsamında 31.581
rehber öğretmen eğitilerek, okullarda uyuşturucu ile mücadele
programlarını yürütmeleri, öğrencilere doğru yaklaşım sergilemeleri, erken
tanı ve tedavi süreçlerini desteklemeleri sağlandı.
- Uyuşturucu kullanan bireyler, aileler ya da toplumun
diğer fertlerinin 7 gün 24 saat danışmanlık hizmeti alabilecekleri ALO 191
Uyuşturucu ile Mücadele Danışma ve Destek Hattı, 2015 yılında hizmete
açıldı.Bugüne kadar 156.723 çağrı karşılandı. Danışma hattı, tedavi
birimleri ile devletin diğer organları arasında köprü görevi görmekte ve
arayan kişinin ihtiyacına göre hizmet sunan bir çözüm merkezi olarak görev
yapmaktadır.
- Vatandaşların yüz yüze danışmanlık alabilecekleri
Türkiye için yeni bir model olan 7 (Cerrahpaşa-İstanbul, Üsküdar-İstanbul,
Başakşehir-İstanbul, Atölye-İstanbul, Şanlıurfa, Düzce, Antalya) Yeşilay
Danışmanlık Merkezi (YEDAM) hizmete girdi.
- Birinci basamak sağlık hizmetlerinde uyuşturucuya
yönelik erken tanı ve danışmanlık hizmetleri güçlendirildi. Bu kapsamda
ülke genelinde tüm aile hekimlerimize bağımlıkla mücadele eğitimleri
verildi. Böylece aile hekimlerinin sorumlu olduğu nüfusta uyuşturucu
kullanan bireyin erken tanısını sağlayarak, danışmanlık sunması ve kişinin
tedaviye yönlendirmesini yapması sağlandı.
- Uyuşturucu kullanan bireylerin tedavi sistemine kolay
erişimini sağlamak amacıyla psikiyatri kliniklerinde görev yapan yetişkin
ve çocuk-ergen ruh sağlığı uzmanlarına yönelik bağımlılıkla mücadele
eğitimleri verildi. Böylece özellikli tedavi merkezlerinin dışında
psikiyatri kliniklerinin de bağımlılık tedavisinde etkin şekilde görev
alması sağlandı.
- Bağımlı hastalara yönelik acil durumlarda müdahalede
bulunan hastane acil çalışanları ve hastane öncesi acil sağlık
hizmetlerinde görevli personelin hizmet içi eğitimleri yapıldı.
- Bağımlılık tedavi merkezi sayısı ve yatak kapasitesi
artırıldı. 2015 Acil Eylem Planının yayımlanmasından önce 33 tedavi
merkezinde 712 yatak kapasitesi ile hizmet sunulurken bugün itibarıyla
tedavi merkezi sayısı 104’e yatak kapasitesi ise 1062’ye
yükseltildi.
- Genel Sağlık Sigortası kapsamı dışında kalan bağımlı
hastaların da tedaviye erişimini sağlayacak mevzuat düzenlemeleri yapıldı,
böylece bağımlılık tedavisine ücretsiz erişim sağlandı.
- Tedavide kullanılan ancak geri ödeme kapsamında olmayan
ve halk arasında çip tedavisi olarak bilinen Naltrexon implant formunun
geri ödeme kapsamına alınması sağlandı.
- Tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerini bütüncül bir
anlayışla birleştiren Bağımlı Hastalar için Rehabilitasyon Modeli
(BAHAR)kapsamında ilk merkez Erenköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve
Araştırma Hastanesi bünyesinde 2 Ocak 2018 tarihinde ayakta hizmet vermek
üzere açıldı.
- Bağımlılık tedavisi gören hastaların topluma
kazandırılmasının sağlanması amacıyla iş ve meslek danışmanlığı, toplum
yararına programlara ve işe yerleştirme hizmetleri ile manevi
rehabilitasyon hizmetleri hayata geçirildi.
- Bağımlılık tedavisi sonrası sosyal hayata yeniden
entegrasyonun sağlanması amacıyla tedavi sonrası sosyal uyum hizmetleri
hayata geçirildi. Ankara, Antalya, İstanbul (Anadolu ve Avrupa) 4 Sosyal
Uyum Merkezinde başlayan çalışmaların ülke geneline yaygınlaştırılması
için ilgili kurumlarla işbirliği içerisinde çalışmalar
sürdürülmektedir.
- Uyuşturucu ile mücadele çalışmalarının etkinliğinin
arttırılması için iletişim çalışmaları güçlendirildi. Bu amaçla İletişim
Bilim Kurulu oluşturuldu ayrıca uyuşturucu ile ilgili haberlerde dikkat
edilecek hususlara yönelik ilgili medya kuruluşlarında görev yapan sağlık
muhabirleriyle bilgilendirme toplantıları yapıldı.
2018-2023 Uyuşturucu ile Mücadele Ulusal Strateji Belgesi ve
Eylem Planı, Başbakan Yardımcısı ve Bağımlılıkla Mücadele yüksek Kurulu Başkanı
Sayın Prof. Dr. Recep AKDAĞ tarafından 11 Mayıs 2018 tarihinde imzalanarak
yürürlüğe girdi.
Yayımlanan Strateji Belgesi ve Eylem Planı ile ülkemizin,
2018-2023 döneminde, uyuşturucu ile mücadele konusundaki yol haritası
belirledi. Eylem Planı, planlanan çalışma ve faaliyetlerin yürütülmesi ve
bunların etkilerinin tanımlanan gösterge ve hedefler yoluyla sistematik bir
şekilde sürekli takip edilerek değerlendirme yapılabilmesine olanak sağlayacak
şekilde oluşturuldu. Eylem Planı, aşağıda belirtilen 4 bölüme yönelik detaylı
faaliyetleri içerecek şekilde hazırlandı.
- Uyuşturucunun Arzının Önlenmesi
- Uyuşturucuya Olan Talebin Önlenmesi
- Uyuşturucu ile Mücadelede İletişim
- Uyuşturucu ile Mücadele Sürecinin Koordinasyonu,
İzlenmesi ve Değerlendirilmesi
Hazırlanan Eylem Planında gerek arzla mücadele gerek taleple
mücadele alanında son derece önemli faaliyetler planlandı. Arzla mücadele
alanında uyuşturucu ile sokak bazlı mücadele eden Narkotimlerin 81 ile
yaygınlaştırılmasına, gümrük kapılarının ve kolluk kuvvetlerinin
güçlendirilmesinden bilişim ve kargo yoluyla uyuşturucu madde satışların
engellenmesine kadar yapılacak kapsamlı faaliyetlerle uyuşturucuya
ulaşılabilirliğin engellenmesi amaçlandı.
Talebin önlenmesi alanında, en önemli hedef kitle gençler olarak
belirlendi. Eğitim, uyuşturucu madde kullanımının zararlı etkileri konusunda
hedef grupları bilgilendirmek ve bilinçlendirmek noktasındaki en önemli güç
olarak tanımlandı. Yeşilay tarafından bilimsel temelli olarak hazırlanan eğitim
içeriklerinin, etki ölçümlerinin düzenli olarak yapılarak, eğitimin her
kademesindeki öğrencilere, öğretmenlere, velilere ve toplumun her kesimine
yaygınlaştırılması sağlanacak.
Tedavi ve iyileştirme aşamasında BAHAR modeli oluşturuldu. Bu
model, tedaviyi takip eden süreçte uzun süreli rehabilitasyon ve sosyal uyumu
da içerecek şekilde bütüncül bir hizmet modeli olarak tanımlandı. Bu kapsamda
81 ilde danışmanlık merkezleri ve ayaktan tedavi merkezleri açılarak tedavi
sistemine erişim daha da kolaylaştırılacak.
Ayrıca 81 ilde sosyal uyum merkezlerinin hizmet vermesi
sağlanarak, bağımlılık tedavisi gören bireylerin sosyal hayata
yeniden entegre olmaları sağlanacak.
Hazırlanan eylem planında tanımlanan nihai amaç göstergelerinin
takibi için de gerek saha çalışmaları, gerek atık su analizi gibi yöntemler
kullanılarak düzenli bir şekilde veri toplanacak ve uyuşturucu ile mücadele
alanında hangi noktadan nereye geldiğimiz yakında takip edilecek.